Olimme sopineet tapaamisen paikallisen ISTP -nimisen yrityksen
kanssa, joka tuottaa sähköisen alustan työllistämispalveluille. Yrityksessä
tehdään muitakin toimia työllistymisen edistämiseksi, ja työntekijät
benchmarkaavat eri maiden uraohjauskäytäntöjä. Näin tehdään mm. Viron ja
Uuden-Seelannin kanssa.
Rahoitus sivuston laatimiseen tulee Slovakian valtiolta. Palvelun
ensisijainen tavoite on auttaa ihmisiä löytämään töitä ja uudistaa työllistämispalveluja. Sivustolla on ollut viimeisten 30 päivän aikana
900 000 käyntiä. Se on perustettu 2003, ja sen uusin versio on julkaistu
vuonna 2013. Ajatuksena on tehdä oma portaali, jonka voi tuoda kaikkien näkyville
ja saataville.
Sivuston kohderyhmänä ovat työnhakijat, työntekijät sekä
opiskelijat (myös opiskelijat voivat luoda itselleen profiilin). Omasta
näkökulmastamme sivusto oli hyvin paljon samanlainen, kuin Suomen TE-toimiston
sivut. Sivuilla on työnantajien ja oppilaitosten videoita, CV-pohjia
ja ohjausta niiden tekemiseen. Myös koulutusneuvontaa tarjotaan. Voi etsiä
vaihtoehtoja, mikä koulutusala kiinnostaa, ja missä sitä voi opiskella.
Sivustolla on myös chat-palvelu, sähköposti ja ilmainen puhelinnumero.
Sivustolla on 95 000 työpaikkaa auki. Rekisteröityneen
käyttäjän on helppo lähettää CV avoimeen työpaikkaan. Kuvia ja videoita ei
vielä ollut mahdollista lisätä, mutta kiinnostusta sivuston eri toimintojen
kehittämiseen löytyi kyllä. Tarjolla oli myös uraohjaustyökalu: jos löydät
itsellesi sopivan työpaikan, voit klikata kohtaa ”testaa itseäsi”. Kyseessä on
itsearviointilomake, jossa arvioidaan oma osaaminen, koulutus, jne.
Loppuarviointi kertoo, oletko sopiva työhön, ja miten mahdollisesti sinun
pitäisi lisätä osaamistasi.
Jokainen käyttäjä voi luoda oman tilinsä. Työnhakijan
tilillä käyttäjiä 450 000. Käyttäjän tulee tehdä tili, jos haluaa tulla
tarjotuksi työnantajien työnhakuilmoituksissa. Profiileja on nyt laadittu
35 000. Kuitenkin, vaikka, ei olisi tehnyt tiliä ISTP:hen, voi silti olla
yhteydessä työnantajiin.
Työnantajan tilillä käyttäjiä on 38 000. Heille pyritään
tarjoamaan korkealaatuisia palveluja, joilla työntekijä on helppo löytää.
Järjestelmä tarjoaa listan mahdollisista työntekijöistä. Kaikki työntekijät
eivät näy työnantajille suoraan. Jos hakija ei ole rekisteröitynyt ”näkyväksi”
työnhakijaksi, ja työnantaja hänestä silti kiinnostuu, työnantajan tulee ottaa
yhteys TE-toimistoon saadakseen yhteyden. Opiskelijan tilillä pystyy myös
hakemaan työpaikkaa. Järjestelmä ”mätsää” ja laskee prosentit, miten hyvin työ
opiskelijalle sopisi. Tarjolla myös osa-aikatöitä, jotka sopivat
opiskelijoille. Tilin kautta voi hakea myös itseä kiinnostavia opiskelupaikkoja.
Omaa sovellusta järjestelmällä ei vielä ole, mutta 52%
käynneistä tehdään puhelimella. Erityistä tukea tarvitsevia palvellaan vielä
heikosti, sillä järjestelmä on vielä monimutkainen. Sitä kuitenkin kehitellään
helpompaan suuntaan saavutettavammaksi, mm. ääniversiota ollaan kehittelemässä.
ISTP:ssä ei suoranaisesti anneta ohjausta, vaan luodaan työllistämisen alustaa.
Ohjausta saa paikallisissa TE-toimistoissa. Siellä on tiloja, joita voi käyttää
profiilien luomiseksi, ja neuvontaa saa myös. Erityistukea tarvitsevat saavat
tukea omilta ohjaajiltaan. Video-CV ei ole ollut kiinnostava asiakkaiden
näkökulmasta, vaikka sitä ollaan kokeiltukin.
Koimme, että vaikka palvelu on samankaltainen suomalaisen
systeemin kanssa, se ei vielä ole yhtä toimiva kuin omamme.
Kommentit
Lähetä kommentti