Tungosta Dublinissa
Viikolla 23 oli Dublinissa tungosta ja tohinaa. Trump
saapui koheltamaan, yläkoululaiset hikoilivat valtakunnallisella koeviikolla,
siloposki Michael Bublé konsertoi ja päälle päätteeksi Kiipulan Head of
Departments & Co. -konklaavi pörräsi ympäriinsä tiistaista perjantaihin.
Osana Ready for the World 2 -hanketta (Erasmus+) lähes
koko Kiipulan esimiestiimi teki opintomatkan Dubliniin 4.-7.6.2019. Mukana
olivat Anne, Eeva-Kaarina, Laura, Leila, Marjut, Nina, Petteri, Riikka ja
Sanna. Kohteina olivat Dublin
Adult Learning Centre (DALC), Inclusion Ireland sekä Killester College.
DALC´in avainteema on yhteiskunnallisen osallisuuden
(engagement) vahvistaminen. Paikan dirikan Mary Maherin mukaan Dublinissa
riittää luku-, kirjoitus- ja digitaidottomia, vaikka työttömyys onkin vain 4,4%
(https://tradingeconomics.com/ireland/unemployment-rate
). Sietäisi Antti Rinteenkin porukan tehdä opintomatka Dubliniin.
DALC tuo mieleen Suomen klubitalot tai kansalaisopistot.
Opiskelu on vapaaehtoista ja joustavaa. Matikkaa voi käydä opiskelemassa kerran
viikossa vaikkapa vuoden. Asiakkaat saavat jonkinmoista bonusta sossusta.
Monikulttuurinen ympäristö opettaa myös tulemaan toimeen erilaisten ihmisten
kanssa. DALC´ssa on noin 40 (osa-aikaista)työntekijää ja vuodessa 600
opiskelijaa.
Tilastojen mukaan Irlannissa on 66 000
kehitysvammaista. Inclusion Ireland muistuttaa Suomen Kehitysvammaliittoa:
tiedotusta, lobbausta ja neuvontaa. Myös ongelmat tuntuvat olevan samanlaisia
kuin Suomessa. Irlannissakin työllistyminen on nihkeää ja erilaisten tukien
yhteensovittaminen tökkii. Henkilökohtaista budjettia kokeillaan ja
kannatetaan.
Myös kehitysvammapuolella (people with intellectual
disabilities) korostetaan osallistumista ja oikeutta olla täysivaltainen
yhteisön jäsen. Tästä kannattaa katsoa videosarja ”19 stories of social
inclusion” http://www.inclusionireland.ie/stories-of-social-inclusion
Numero 19 viittaa YK:n vammaisten oikeuksien soppariin (CRPD), jossa numeroa
kantava artikla käsittelee itsemääräämisoikeutta. Inklusiivista koulutusta
käsitellään artiklassa 24.
Inclusion
Irelandissa esityksen meille tarjosi Community Engagement Manager Mark O´Connor.
Hänen työparinaan oli Paul Alford, Self-Advocacy Project Worker. Paul on
kehitysvammainen, joka vuosien suojatyön jälkeen on päässyt vihdoin kunnon
töihin. Vaikutelmaksi jäi, että kehitysvammaisten koulutus on aika lailla
lapsenkengissään ja ajattelu laitoskeskeistä.
Ennen viimeisen kohteen - Killester College - avaamista
on syytä kertoa matkan ja matkalaisten muista toiminnoista. Dublin elää
pubeissa. Niissä mekin söimme, kilistelimme (Irlannin kippis on ”Slàinte!”), ja
pohdimme Kiipulan asioita. Lämpötila, noin +15, suosi aktiivista toimintaa
samaan aikaan, kun Suomessa läähätettiin helteen kynsissä.
Jotain luovaa on Irlannin ilmassa tai juomavedessä (joksi
lasken tässä oluenkin), vai mitä pitäisi ajatella tämän viisimiljoonaisen
kansan kyvystä tuottaa vaikkapa rockbändejä ja -artisteja: U2, Bono, Thin
Lizzy, Sinéad O’Connor, Mary Goughlan, van Morrison, Rory Callagher, The
Cranberries, Boomtown Rats… https://www.ranker.com/list/ireland-rock-music-bands-list/reference
Mainittakoon myös, että irlantilaiset ovat saaneet kolme
kirjallisuuden Nobelia ja että kiipulalaisten majapaikkana oli Handels’s Hotel,
jossa G. F. Händel sävelsi Messias-oratorionsa 1741. Huh!
Viimeinen tutustumispaikka oli Killester College of
Further Education. Tasoltaan College vastaa meikäläisiä toisen asteen amiksia. Innokkaana
esittelijänä oli paikan rehtori Rory O’Sullivan, joka oli hiljan väitellyt
Irlannin koulutuspolitiikasta.
Inkluusio on keskeinen periaate Killester Collegessa.
Käytännössä se tarkoittaa mahdollisuuksien tasaamista erilaisten tukitoimien
kautta. Sisäänotossa jopa 20% opiskelijoista luokitellaan erityistä tukea
tarvitseviksi (learning support needs). Tuen myötä opiskelijoilta vaaditaan
myös omaa panostusta ja potkua. Inkluusio joko on tai sitä ei ole. Samalla
tavoin ei voi olla ”vähän raskaana”, vaan joko-tai. Näin Roryn mukaan.
Myös Rory painotti koulutuksen merkitystä
yhteiskunnallisen osallistumisen ja demokratian toimivuuden kannalta. Oppimisen
vaikeuksia katsotaan osallisuuden, ei vain oppimisen näkökulmasta. Ammatillinen
koulutus nähdään välineenä murtautua köyhyydestä (low skills trap) ulos.
Ilmeisesti siirtymä yläkoulusta ammatilliseen ei oikein toimi, koska KC:n
hakijoista jopa 40% on työttömiä.
Irlannin koulujärjestelmä muistuttaa suomalaista
vastaavaa. Alueellinen toiminta on vahvempaa, se toi mieleen OPH:n taannoisen
kesu-ajattelun, jota ehkä nyt alueellisilla järjestämisvelvollisuuksilla
jälleen on nostettu pintaan. Roryn unelma oli saada Irlannin monet sekavat
rahoitusohjelmat puristettua neljään kokonaisuuteen:
-
ammatillinen perustutkintokoulutus
alalletulijoille tai uudelleen kouluttautujille
-
jatkuva ja täydentävä koulutus työssä oleville
-
aktivoiva koulutus juuri työttömäksi jääneille
-
kehittävä (kuntouttava, Development) koulutus
kaukana työmarkkinoilta oleville
Kuulostaako tutulta?
Ammatillinen koulutus on joustavaa. Myös EQF:n tasoista 2
- 3 (avustavat tehtävät) saa sertifikaatin. Education and training eivät ole
erillisiä, ei kannata erotella käsitteellistä ajattelua ja tekemisen osaamista
toisistaan. Kun tämä hyväksytään, päästään kunnolla keskustelemaan eri tason
koulutusten yhteistyöstä ja yhdistämisestäkin.
Lopuksi pohdimme mitä opimme ja ideoimme. Tässä muutamia esimerkkejä,
joista tarkempaa tietoa saa kysymällä joltakulta matkalle osallistuneelta.
Oppimisia:
-
tarkista, että silmälasit eivät jää kokoushuoneeseen
-
takista passin päivämäärä
-
älä avaa jäätynyttä deodoranttia
-
erottuaksesi tilaa aina olutbaarissa viiniä ja vice
versa
Viritelmiä ja uusia innovaatioita
-
orkesteri Rytmihalot
-
Disability Travel Company
-
KassiAlma -vaatemerkki: Kiipulan
mainostekstiilien uuskäyttö
Lisäksi panimme alulle muutaman uuden projektin, joissa
mm. tutustutaan Euroopan sosiaalisiin yrityksiin ja koulujen johtamisen
malleihin. Matkailu avartaa ja yhdistää.
Kuvaselitykset järjestyksessä:
1: DALCin johtaja Mary Maher neuvoo elämässä eteenpäin
2. DALCin asiakas on löytänyt uuden tien: "If you could see me now" -tatska
3. Koko poppoo baarilounasta vartoomassa
4. Inclusion Irelandin arvot
5. Reksit: Anne ja Rory O'Sullivan Killester Collegesta
Kommentit
Lähetä kommentti